Kursdeltaker ved Ung Invest AIB - Finne veien videre

I dag møter du Ambjørg (19) og Øyvind (17), begge kursdeltakere ved Ung Invest AIB avd Kongsberg. Ulik bakgrunn, samme mål - å nå drømmen sin.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com


Ambjørg har gått vg1 helse og oppvekst, Helseservice vg2 og begynte på vg3 Apotekteknikker. Litt ut i skoleåret fant Ambjørg ut at hun hadde tatt et feilvalg og at det ikke var Apotekteknikker hun ønsket å bli. Hun ble tipset om Ung Invest AIB av rådgiveren på Åssiden vgs og startet her som kursdeltaker på design og håndverk. «Det fine med å gå her er bla miljøet, uansett bakgrunnshistorien din, så er det ingen som kritiserer deg. Her fokuserer vi på det positive og det vi er gode til,» forteller Ambjørg. «Det er også små klasser her som gjør at vi får mye hjelp av læreren. Skulle ønske jeg hadde visst om Ung Invest AIB tidligere for da hadde jeg kunne brukt et år på og virkelig finne ut hva det var jeg ville bli. Men nå vet jeg hva jeg drømmer om og det er og enten bo i London og jobbe som tolk eller være engelsk lærer. Etter året mitt her så skal jeg begynne på påbygg vg3. Da kan jeg studere videre etterpå, for jeg ønsker å ta en bachelor i engelsk eller begynne på lærerskolen» Instruktøren på verkstedet, Jorunn, sier at «det å jobbe med positiv psykologi og appreciative Inquiry på den måten vi gjør er viktig for å avdekke ungdommenes styrker og ikke minst drømmer og ønsker for fremtiden.»

 

 

Øyvind er 17 år og har gått vg1 resaturant og matfag og søkte seg til Ung Invest avd Kongsberg som kursdeltaker. Han går nå på tre og metall og stortrives med det. «Jeg trengte et år å tenke ut hva jeg skulle gjøre videre og forbedre noen egenskaper bla de sosiale egenskapene mine. Her får jeg mulighet til det ved at alle er greie mot hverandre, her må alle være det og det synes jeg er bra,» sier Øyvind. «I tillegg til verkstedet så har jeg matte to ganger i uka på fellesfagsverkstedet. På tre og metall verkstedet får jeg jobbet med det jeg liker og neste år skal jeg begynne på vg1 bygg og anleggsteknikk. Drømmen min er å bli tømrer.» «Øyvind er veldig praktisk anlagt og er utrolig løsningsorientert, forteller instruktør John Gunnar. «Jeg er helt sikker på at Øyvind får seg fagbrev og blir en kjempe flink tømrer.»

 

 

Kursdeltaker hva er det?

Noen ungdommer har behov for et modningsår og hjelp til å finne ut hva de skal bli. Av forskjellige grunner er det også noen ungdommer som ikke ønsker å starte direkte i videregående skole. På Ung Invest AIB kan du bruke ett venteår og forberede deg på videre skolegang eller jobb. Du bruker ikke av skoleretten din ved å være kursdeltaker ved Ung Invest AIB.

Du kan søke til Ung Invest AIB gjennom inntakskontoret i fylkeskommunen. Gjelder det inntak i løpet av skoleåret, kan du ta kontakt med kontaktlæreren din eller rådgiveren på skolen din, oppfølgingstjenesten eller ta direkte kontakt med nærmeste Ung Invest AIB-avdeling.

De fleste som kommer til Ung Invest AIB, har behov for å finne ut hvilket yrke de skal velge. Mange forsøker seg på flere av verkstedene våre. Noen kombinerer dette med utprøving i ulike bedrifter og hospitering i skole. Noen vil gjerne lære mer norsk, engelsk, matte eller andre fag. I tillegg har vi hvert år et variert spekter av forskjellige aktiviteter, både fysiske og kulturelle, som trialkjøring, skating, ballaktiviteter, fisking, kunstutstillingsbesøk osv.

Vi vet at perioder i ungdomstida kan være vanskelig, og vi er vant til å kunne snakke om alle sånne ting. Ingen ting er dumme eller for vanskelige. Du kan bruke oss til å finne ut hvordan du selv kan komme videre, hva du kan gjøre, og eventuelt hvem du kan kontakte.

 

Egne verksteder 

Opplæringen foregår i hovedsak ved Ung Invest AIBs egne verksteder og bygger på deler av de nasjonale læreplanene for videregående skole. Opplæringen du får, kan inngå i vurderingen av din realkompetanse. Du utarbeider din individuelle karriereplan sammen med din hovedkontakt på din Ung Invest AIB-avdeling. Karriereplanen skal være et verktøy for deg og instruktøren slik at du kan jobbe målrettet med opplæringen.


Publisert 10. mai 2016, oppdatert 7. april 2017.